דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדק בית - אחריות 

מאת    [ 13/01/2010 ]

מילים במאמר: 544   [ נצפה 4622 פעמים ]

אחריות קבלן

 

קניתם דירה חדשה? בשעה טובה ובמזל טוב! ולאחר הברכות והאיחולים, יש נושא חשוב שרוכשי דירה לא תמיד מודעים לו - הנושא של אחריות קבלן. פעמים רבות לאחר רכישת דירה או בית מקבלן, מתגלות בו תקלות ובעיות שלא נראו תוך כדי תהליך הבנייה. התקלות הללו יכולות להתגלות עוד בטרם כניסתכם לבית החדש, אולם יכולות להתגלות גם לאחר שנכנסתם לגור בבית. אף פעם לא נעים לגלות ליקויים בנכס שקניתם במיטב כספכם, אולם החוק מספק חצי נחמה בעניין זה, שכן הוא קובע שלקבלן שמכר לכם את הבית - יש אחריות על הליקויים האלה, ואם גיליתם אותן בזמן סביר (המוגדר באופן מפורט בחוק) ?חובת תיקון הליקויים תהיה על הקבלן, ולא עליכם.

 

תקופת הבדק

 

אחריות קבלן ניתנת על מגוון סוגי ליקויים, ותקופתה משתנה בין ליקוי לליקוי. תקופת האחריות הראשונית הזאת מוגדרת תקופת בדק, במהלכה רשאי הרוכש לדווח לקבלן על הליקוי ולדרוש שהתיקון יבוצע על חשבון הקבלן. כאמור, משכה של תקופת הבדק משתנה; כך, לדוגמה, אחריות קבלן על צנרת הבית, כולל מערכת הסקה ומרזבים הינה לפרק זמן של שנתיים. אחריות על איטום גגות , רטיבות בגג, בקירות ובמקלט ניתנת למשך שלוש שנים, אחריות קבלן על סדקים עוברים בקירות ובתקרות ניתנת לחמש שנים ואחריות על קילופים ניכרים בקירות ובתקרות הינה לתקופה של שבע שנים. ישנה אחריות קבלן על תחומים נוספים, כגון שקיעת מרצפות, מכונות, מנועים ודוודים ועוד, כאשר אחריות קבלן על כל אי התאמה אחרת שמעבר לתחומים אלה ניתנת, על פי חוק המכר (1973), לתקופה של שנה אחת.

 

עם סיומה של תקופת הבדק, מתחילה, מבחינת הקבלן, תקופת אחריות שנמשכת שלוש שנים נוספות (כך שתקופת האחריות המרבית של הקבלן נמשכת, בעצם, 10 שנים). ההיגיון העומד מאחורי קביעה זו שבחוק הוא, שישנם ליקויים רבים שלא ניתן לגלות בתוך פרק זמן קצר מסיום הבנייה.

 

תיקון הליקויים

 

כאמור לעיל, באם הודיע רוכש הנכס לקבלן על ליקוי מסוים במהלך תקופת הבדק או בתקופת האחריות הנוספת שלאחריה, חובה על הקבלן לבצע את השיפוץ דירה והתיקון על חשבונו. באם לא מבצע הקבלן את התיקון בתוך זמן סביר, רשאי רוכש הנכס להזמין בעלי מקצוע על פי בחירתו, ולדרוש את החזר התשלום על ביצוע התיקון מהקבלן. אם הקבלן מתנער מאחריות, רשאי הרוכש לפנות לבית המשפט בתביעה על פי חוק המכר או בתביעה נזיקית המעידה על רשלנות ועל הפרת חובה חקוקה, ואם יוכיח צדקתו - יזכה הן בעלות התיקון והן בפיצויים נוספים, על פי החלטת השופט.

 

חובות רוכש הדירה

 

על מנת שהאחריות לתיקון הליקויים תוטל, מבחינה חוקית, על הקבלן, על רוכש הנכס מוטלת האחריות להוכיח שהגורמים לליקוי הם תכנון לקוי, עבודה לא איכותית או שימוש בחומרים באיכות נמוכה או שאינם מתאימים לביצוע העבודה. עוד חובה המוטלת על רוכש הנכס היא להודיע לקבלן על הליקויים בתוך זמן סביר מגילויים.

 

לסיכום,

 

חשוב לדעת שישנה אחריות קבלן המוגדרת בחוק, על מנת לחסוך הן בעלויות כספיות לא מבוטלות והן בעוגמת הנפש. אמנם, אף פעם לא נעים להיתקל בליקוי בנייה, אבל כשיש אחריות וגב לתיקון - זה הרבה יותר עדיף.

מאחלים לכם, מקרב לב, שלא תזדקקו לפנות לקבלן בעניין אחריותו לליקויים, ושתיהנו הנאה מלאה מהנכס החדש שרכשתם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב